Konzultáció élsportolók számára

Konzultációk

 

 

Élsportolók számára.

Élsportolók edzői számára.

Szülők számára

 

 

 

Az élsport egyaránt hatalmas kihívás és (siker esetén) hatalmas elismerés a sportoló és az edző számára egyaránt. Manapság, sok esetben egy-egy élsportolóval komoly team dolgozik. Ebben a teamben fontos szerepe van a pszichológusnak és a mentál-trénernek is. Mert minden felkészült edző tudja, hogy önmaga nem képes mindent átlátni és megoldani. A különböző problémák megoldásához különböző szakemberek szükségesek.

Tapasztalataink szerint egy élsportolónak mégis hasonlítanak a kihívásai bármely más ember kihívásaihoz, csak éppen, adott pillanatban (vagy fázisban) százszoros koncentrációban jelentkeznek. A sportolóval együtt küzdő edzővel ugyanezek a kihívások jönnek szembe, és az edzőnek is szüksége van olyan módszerek ismeretére, amelyeket tudatosan alkalmazhat a munkájában, de a személyes életében is.

Néhány terület, ahol segítségre van szükség, és, ahol szívesen segítünk:

  1. Relaxációs technikák. Minden élsportoló a felkészülési és a verseny időszakban is erős stressznek van kitéve. egy idő után, a megélt stresszek miatt csökken a teljesítménye, esetleg alvás, étkezés, vagy más zavarok léphetnek fel. Szükséges, hogy megtanuljon különböző relaxációs, lazító technikákat, melyek elősegítik a pihenését, gyorsabb regenerálódását, helyreállítják fizikai egyensúlyát, és ezáltal fokozzák a teljesítményét.
  2. Mentális tréning. Ez valójában a fejben való felkészülés. Megtanuljuk azokat a módszereket, amelyekkel a sporttevékenységének fontos elemeit fejben tudja gyakorolni, vizualizálni, ismerőssé tenni önmaga számára. A fejben történő tudatos gyakorlás komoly arányban egészíti ki a fizikai edzéseket. Ezek növelik egymás hatásfokát.
  3. Adott pillanatra fókuszálás. Minden sportban, versenyhelyzetben ott vannak a kulcsfontosságú mozzanatok, ahol tiszta fej szükséges, és tökéletes fókuszálás. Ezekbe a pillanatokba nem játszhat bele az, ami előtte az öltözőben, vagy otthon történt, és a lelátó esetleg zavaró zaja is az érzékelésen kívül kell, maradjon. Vannak módszerek, amivel ez is megtanulható, begyakorolható.
  4. Az öngyógyítás technikái. A betegségek, rossz időben keletkezett sérülések, minden élsportoló rémálmát jelentik. Ezek bekövetkeztének valószínűsége csökkenthető, illetve tudatosan használt módszerekkel a belső öngyógyító képesség bekapcsolható, sőt turbó fokozatra állítható.
  5. Beszélgetések, konzultációk. Néha, arra van szükség, hogy a sportoló megbeszélje az életének éppen aktuális gubancait, egy külső, semleges és mégis szakmailag elkötelezett emberrel, aki ráadásul titoktartásra kötelezett. mert a sportoló is ember.

Személyes konzultáció szülők számára

Természetes gyakorlat, amikor a mentális szakember külön foglalkozik egy-egy sportolóval. Gyakran kapunk erre vonatkozó felkéréseket edzőktől is, szülőktől is. a tapasztalatunk az, hogy bizonyos életkor alatt ezek a foglalkozások nem túl hatékonyak (11-12 életév), kivéve persze, ha konkrét konfliktusmegoldás a cél. Még ebben az esetben is, sőt a kamaszok esetében is a szülőkkel való együtt-gondolkozás hozza meg a legnagyobb eredményt. A legtöbb esetben 5-6 alkalom elég arra, hogy a szülők maguk váljanak (újra) képessé a gyerek irányítására, illetve a megfelelő kapcsolat vezetésére.

Azt látjuk, hogy sok esetben nem a csoportos munka, hanem az egyéni odafigyelés hozza meg az eredményt.